Thursday, December 29, 2011

Notes To Myself.

Masa entry ni, saya tengah tengok Semanis Kurma kat TV9. Tajuk dia Bercinta Setahun, Berkahwin Sehari. Hmm kalau dengar tajuk dia pun mesti semua faham apa maksud sebalik ni. Actually, saya sangat tak suka cerita pasal marriage-related dekat public. Tapi rasanya saya kena jadi lebih matured and maybe try to think about future. 


It's not like I want to avoid when it's come to marriage. I'm just worried about what people going to judge me if I'm post this kind of entry. Arwah mak saya cakap, perempuan jangan cakap banyak pasal kahwin. Tak manis. Nanti bakal mak mentua cakap mak tak pandai ajar anak bersabar. Sebab tu lah saya tak nak bercakap pasal kahwin or something like this. Saya ingat pesan arwah mak. Jangan pergi bertandang rumah lelaki kecuali hari raya. Tu pon sebagai niat nak kunjung-mengunjung. Kalau nak jumpak, jangan di rumah. Tak manis. Alhamdulillah, setakat ni saya masih berpegang dengan pesanan tu. Ni bukan nak menunjuk-nunjuk or what. Tapi ni apa yang arwah mak saya pesan. Yelah, saya ni tak bertudung, solat pun tak cukup sempurna. So, mesti ramai tak percaya. Never mind. Up there, He knows what's better for His servant. ;) sorry for being cheesy. -.-


Okay enough. Masa tengok Semanis Kurma ni, Saya tertarik dengan Ustazah Siti Nor Bahiyah ni. Ceritanya pasal AIR MATA. Let's go through. Ada dua air mata. Satu lagi mengalir dan satu lagi mengalir dan menyapa air mata yang pertama. Lalu air mata yang pertama berkata ' Aku ialah air mata dari seorang perempuan yang mengalir kerana terlalu mencintai lelaki itu tetapi akhirnya lelaki tersebut meninggalkan aku.' Air mata kedua pulak berkata ' Aku ialah air mata seorang lelaki yang mengalir kerana aku telah meninggalkan perempuan yang sangat menyayangi aku tetapi aku tak menghargai semasa keadaan dia dan aku sangat menyesal sekarang'.


Okay. kesimpulan dari cerita yang Ustazah tu bagi ialah kita kena menghargai pasangan kita semasa keadaannya. Kalau bergaduh, jangan tergopoh gopoh buat keputusan yang akhirnya membawa bencana dan kerugian kepada kita. Sentiasa bersabar dan Insya Allah, mesti ada jalan penyelesaian. 


Please appreciate your spouse. Accept his/her flaws no matter what. -source : WeHeartIt

You are free to plan everything. But remember, it's only happened with Allah's will. Insya Allah. :)


Till then. Kbye. 

P/S : I'm sorry if this post annoyed everyone. Just my thoughts. 
























No comments:

Post a Comment

saya sayang semua followers saya ♥